CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, January 29, 2009

Projek Lintah and Keli..

Baru-baru tok aku pergi rumah tunggal aku di kampong. Lamak juak aku sik ke rumah ya. last aku pg marek waktu cuti gawai tahun ya tek. bila aku sampei di sia, suspen juak aku nanggar ada hilux baru depan rumah.

Aku pun nanyak sapa pun. kata daknya tunggal aku pun. Heran juak cos nya ya sik bekerja. Lalulah aku nanyak ngan tunggal aku mun nya ada kantau besar. Senyum jak nya and terus nya ngajak aku ke belakang rumah. Heran juak aku nanggar ada byk tong air rona biru and beberapa kolam semen. Bila aku check, tong air biru penuh dgn lintah and kolam semen penuh dgn ikan keli. Tunggal aku madah, nya ada ngikut kursus nginang lintah and ikan keli. Berkat sabar, hasil ternakannya menjadi dan mengeluarkan hasil yang lumayan.

kata tunggal aku tek, bisnes tok sik rami org kita ngikut. Nya ngarap rami gik org2 kita mencebur dirik dlm projek lintah and keli kerana pasarannya nang dah ada cos ada kompeni tetap beli hasil2nya. Lagipun kosnya sik lah besar dan mudah dikendalikan. Nya nyuruh mula dgn kecil-kecilan lok. Bila dah maju, baruklah nambah saiz production.

Benar juak kata tunggal aku ya. Teringin juak aku nok coba. Kata tunggal aku, byk info ttg bines tok dlm internet. Mun nok tauk dgn lebih lanjut gik, nya nyuruh aku belajar darinya dolok atau ikut kursus nok dipolah oleh syarikat yg menyediakan peluang tok.

Aku harap, semua org kita merebut peluang tok atau apa-apa peluang perniagaan kerana tok jaklah yang dapat membantu kita utk menguasai ekonomi negara. Jgn terlalu ingin jd kaya dgn ngikut skim2 pelaburan yg byk dipolah org. Skim mcm ya mungkin akan menguntungkan org nok masuk awal tp bagi daknya nok masuk dudi ya, abis cerita. bak kata pepatah, berakit-rakit ke tepian, berenang-renang kemudian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

5 comments:

ross said...

nang menar koh projek tok datang kan untung mun rajin molah..mun nak kursus ada kopeni abg kmk nganjur kursus ikan keli....'Ainul agro Base' kat Matang..mun rajin bukak website tok.. www.ratukeli.com ..banyak info kat sia..k

Kelebar Malam said...

Tq utk info yang sgt berguna. semoga semua pembaca blog tok dpt jenguk website nok disebut oleh ross.

Anonymous said...

Bersusah2 lok...bsenang2 kemudian. Asal ada usaha, ada lah kejayaannya. Mun duduk jak melungak langit...abuk rah teluk pun sik dapat.

Anonymous said...

Nang bagus projek mcm ya pok, adik kmk kinek tok nginang lintah, mula dolok nang susah sikit, maklum agik mula, kinek tok Alhamdulillah, dah senang juak adik kmk ya.

Bunny Valencia said...

Ehehee, Kelebar, mok jak ku nok ngekot projek tok riya, ada orang nganta pamphlet rah keta. Tapi nak, ku gelik na ngan lintah eh ahaha...