CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 6, 2009

Aku pun ngerepak juak..politik oh politik..

Batang ai sememangnya sgt terkenal setelah kerajaan barisan nasional berjaya mambina sebuah ampangan air yang mampu menjana pertumbuhan ekonomi sarawak melalui penjanaan eltrik untuk kegunaan pengusaha-pengusaha kilang local atau antarabangsa. melalui projek ini juga rakyat mendapat banyak kemudahan serta kemajuan hidup baik dari segi sosial maupun ekonomi. Kebanyakkan penduduk tersebut telah menggunakan duit pampasan yang diberi oleh kerajaan bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

Namun ada juga segelintir dari mereka gagal menguruskan kewangan mereka dengan bijak dan gagal dalam hidup mereka. Ada yang terjebak dengan skim cepat kaya, kenak tipu oleh conmen, berbelanja tanpa mengira esok dan lusa dan banyak lagi. Bila perkara seperti ini berlaku, sapa nok kita salahkan? Sememangnya, jalan paling ringkas ialah kerajaan kononnya dak kerajaan sik membimbing daknya cara-cara makei duit ya. Tapi harus diingat, sebelum apa-apa perjanjian atau semasa duit pampasan dibayar, wakil-wakil kerajaan khasnya wakil rakyat kawasan tersebut udah memberi nasihat yang secukupnya ttg macamney nok guna duit ya. Yang tinggal, hanya daknya nok ngekot or sik nasihat dak kerajaan.

Memang banyak isu timbul waktu kerajaan nok molah hydro dam di sia especially ttg masalah ncr or tanah adat. Waktu ya, banyak sesi penerangan dan perundingan dijalankan antara kerajaan dan penduduk setempat. Dialog demi dialog dijalankan agar semua permasalahan yang timbul dapat diselesaikan dengan cara yang baik. Penetapan harga pampasan juga turut dibincangkan dan telah mendapat persetujuan ramai. memang benar ada juga yang kurang bersetuju kerana mereka mengharapkan bayaran pampasan yang lebih tinggi. Setelah semua isu telah mendapat penyelesaiannya, baru lah kerajaan meneruskan fasa-fasa seterusnya untuk projek tersebut.

Kinek tok, sebut jak batang air, hampir semua urang tauk. Mun marek, aku pun sik tauk rah ney batang ai ya. Pelancong dari dalam dan luar negara selalu pergi ke sia bagi menikmati keindahan panorama alam semula jadi dan seterusnya menjana perkembangan ekonomi negeri kita. Urang putih dari negeri jauh-jauh dah kenal dengan negeri kita kerana sebahagian dari nya datang dari publisiti projek batang air tok.

Sik lamak gik pilihanraya kecil batang air akan diadakan. Tok lah masanya kita nanggar kekuatan sokongan rakyat kepada kerajaan Barisan Nasional negeri Sarawak. Mun selamak tok, kawasan batang air agak sunyi tapi gendang dah dipaluk, terompet dah ditiup, pedang dah dihunus, perjuangan kini telah bermula. Adakah kita cukup bersedia berhadapan dengan segala terjahan dan isu dari pihak lawan? hanya masa akan menentukannya.

Apa yang aku arap dari penduduk Batang Air ialah agar daknya berfikiran matang dan positif. Jangan mudah terpedaya dengan hasutan urang luar. Kenak baruk kinek tok urang luar ngambik tauk hal kita sedangkan lamak-lamak tok, batang idung pun sik nampak? Apa nok digagodaknya nyuruh kita tok bersatu nentang ketidakadilan sedangkan daknya pun ndakk alah-alah berkelaei sama dirik. Mun perangei daknya bagus sik juak hal tp tanggar jak, macam-macam jak masalah yang daknya timbul di sinu dan sik kurang juak dak pemimpinnya terlibat dengan rasuah dan yang paling teruk rasuah seks dan isu moral daknya..

Janganlah kita mudah terpedaya. Jangan kita no nyalah kerajaan sedangkan berbagai macam bantuan yang dah diberik oleh kerajaan kita lama-lamak tok lansung kita sik ingat. Adakah sik kita madah terima kasih dengan wakil dak kerajaan tok ttg kemajuan yang dipolah daknya. Macam urang berlaki bini juak bah, jangan nok pandei nganok bini sik pandei masak sedangkan lamak-lamak tok bini ya lah ngidang ngintu lakinya siang dan malam.

Walaupun aku tok kadang-kadang ada juak anta entri yang agak pedas terhadap kerajaan kita tp aku tetap menyokong penuh kepimpinan dak nya. Jangan lah kita satu ari kelak berputih mata kerana milih urang luar kerana sik semua yang berkilat ya permata..

17 comments:

Ms Tikot's said...

Wah... ngerepak hal politik nya eh. Syabas...suka kmk baca. Kita lihat keputusannya klk.

Kelebar Malam said...

ms tikot's,
heheheee..aok ko..kamek tok nang suka juak hal-hal politik tok cos datuk kamek marek sanggup bergadei reta san nyawa utk melawan penjajah..

SRISUFI said...

akhirnya...
pendapat kmk di negara Kenyalang jauh beza berbanding di negara Malaya.Bahang panas kurang dirasa rah negara Kenyalang kita.Semoga kemakmuran negara Kenyalang kekal.

Kelebar Malam said...

srisufi,
nang benar. mek org dctok sik ekstremis ttg apa-apa juak. kita dctok lebih bersifat sederhana dan bertolak-ansur dlm semua hal. tok lah kelebihan rakyat kenyalang yg sik dpt ditanding oleh dak belah nun. kita dctok bukannya sik pandei dlm politik bahkan kita lebih bijak dari dak lain. kita dah nanggar angin perubahan di sinun dan kita dah nanggar natijahnya. kamek dctok sikmok apa yg berlaku di sinun terjadi dctok. kesejahteraan masyarakat berbilang kaum amat dihargai. jgnlah sapa-sapa dari luar coba nok memporak-porandakan ketenangan dan kemakmuran mek orang dctok. kamek arap sri dpt juak nulong kempen or ngantar info ngan kamek pakei nulong pejuang-pejuang politik dctok. sejaik-jaik kerajaan bn negeri pimpinan pehin seri hj abdul taib mahmud, sekurang-kurangnya mek orang dpt bernafas dan org Islam menjadi kepalak negeri. Hanya dak kaum kerabat yg kantau sik masok jak sik suka ngan kerajaan. coba jak daknya diberik projek kerajaan, kamek berani bertaroh potong kuku itam, daknya gerenti jd urg kuat bn..heheee..

Si Penconteng said...

Ooo...patutla minat politik, duhal koga kitak tok kira tek aktif lam hal politik juak la? Ooo...

AmirFX said...

Mmmm... Hal politik tuk sebenarnya ada pro n kontra juak... Mun nak madah kerajaan betul masih byk benda d daerah2 kecil masih d takuk lama... Semoga pilihanraya kali tuk adil dan saksama.... Pilihan d tgn pengundi... Harap sidak pilih betul2...

SRISUFI said...

Mabruk ya Kelebar!!!

penah 1 program kmk dimintak berik pendapat ttg kemelut politik di Kenyalang.

Jawapan kmk,Kenyalang adalah berbeza secara TOTAL berbeza drpd Malaya.Sigeknya UMNO sik sesuai digunapakai di Kenyalang ats dasar kemakmuran pelbagai kaum.Istimewa sbnrnya Kenyalang.

kmk sk maok ngulas terlalu berjela isu tok.Takut pendirian kmk dihakimi lain olh sesetgh pihak.Byk misterinya.moga2 uncle kmk tabah berjuang sbg ADUN Kenyalang.


AGI IDUP AGI NGELABAN

Kelebar Malam said...

si penconteng,
aok..ada juak sikit-sikit darah politik ya..mun ada bahan ttg politik, tulong2 juak post ngan kamek..

AmirFX,
nang menar kata kitak..sik dpt dinafikan masih byk yg perlu dilakukan oleh dak kerajaan kita dan kita ngaku daknya siklah seperfect yg kita maok namun kita mesti merik daknya ruang utk memperbaiki kelemahan. Melalui ruang blog cam kita tok, dak kerajaan akan dpt mengetahui aspirasi dan kehendak rakyat. Kita mesti berani menyatakan kehendak kita dan juak menegur kesilapan dak kerajaan agar cdaknya tauk apa yg patut dilakukan asalkan kita sik molah cerita yg sik sepatutnya. Aku pun ngarap kerajaan kita lebih perihatin terhadap pembangunan dan kemahuan rakyat..jgn sampei rakyat lejuk dgn perangei pemimpin yg sik perihatin dan akhirnya menyokong pihak lain..

srisufi,
memang sikpat dinafikan, pemikiran, suasana dan permainan politik Sarawak jauh berbeza dari dak di semenanjung. Rakyat Sarawak yg berbilang bangsa, anutan serta fahaman politik jauh lebih matang dan bertoleransi dlm byk hal.

Kita tauk, byk yg perlu dilakukan oleh dak kerajaan BN dan kita juak tauk rami dari kalangan rakyat maok ada check and balance dlm dewan undangan negeri sarawak dgn memilih lebih rami gik dak pembangkang. tp harrus diingat, kewibawaan kepimpinan pembangkan di negeri kita tok masih lagi perlu diperbaiki, bukan setakat manifesto jak kacak tp wakil-wakil yg dipilih bagi menghadapi pilihanraya hendaklah dari kalangan mereka yg berjaya, berpengaruh dan mempunyai rekod yg baik dari segi sosial dan profesionalnya. malangnya ada calon yg dipilih mewakili dak pembangkang tok sik dikenali asal usulnya dan dak tok hanya timbul bila ada pilihanraya walhal lamak-lamak tok sik tauk ulu ilir daknya.

Nang menar UMNO sik sesuai di sarawak kerana polimik politik daknya dgn aspirasi rakyat negeri Sarawak jauh berbeza. Sejaik-jaik kita dctok, kita sik pandei nok berlaku kurang ajar dengan sapa-sapa lebih-lebih lagi ngembak penyokong utk menimbul huru-hara. Mun ada pun berlaku pergaduhan semasa pilihanraya, ianya adalah kes yg berasingan dan sik ada kaitan dgn parti secara keseluruhannya. Berita-berita jaik yg kita dgr semasa pilihanraya negeri yg lalu hanyalah provokasi yg sengaja dibesar-besarkan oleh pihak-pihak yg tidak bertanggungjawab.

Sri, kamek arap kitak dpt berik imput ttg politik sarawak khasnya kerana kamek percaya pengalaman kitak nanggar pergolakan politik di sinun dan suasana politik di Sarawak dpt membantu kamek memperbaiki lagi kedudukan adun kita dcitok bagi menghadapi pilihanraya yg akan dtg. Kamek tok bukanlah pengampu BN tp kamek berpegang dgn penderian bahawa rakyat dan negeri sarawak hendaklah ditadbir oleh rakyat sendiri dan saluran terbaik pada masa tok yg dapat memimpin negeri kita ialah BARISAN NASIONAL. Walaupun ada yg sik bersetuju dgn apa yg diluahkan dctok, tp kamek arap kita jgn sampei berputih mata kerana terpaksa membayar kesilapan kita dengan melepaskan kepimpinan negeri kpd mereka yg sik bertanggungjawab. Byk contoh dah dpt kita tanggar di semenanjung nun. Kinek, masa depan kita berada di tangan kita pun. Pilihlah dgn bijak.

Kepada uncle Sri yg jadi ADUN dctok, kamek arap future politiknya semakin bersinar ..

Mun kitak ada komen atau info yg berkaitan dgn politik sarawak, bolehlah dianata ke emel kamek- kelebarmalam@yahoo.com

SRISUFI said...

InsyaAllah.


=)

Shitsurei shimashita said...

inilah uniknya kerajaan dalam kerajaan. kerajaan tak salah kerana itu tanggungjawab kerajaan membangunkan negara (amanah).
kalo idak buat pa kita pilih mereka jd wakil/pemegang amanah.

Namun bila disalahgunakan amanah, timbul soal kepentingan diri yg melampau, salah guna kuasa, sukar/tidak mahu dgr pandangan suara rakyat maka timbulah ketidakpuashatian dan ketidakadilan.

Paling teruk kalo da yg mengunkit dan mengugut kita terhadap pa yg diberikan kalo tak sokong jgn harap dpt lagi. Yg baik kita terima/sokong, yg salah kita tentang/bantah.

Kelebar Malam said...

Shitsurei Shimashita,
Insyaallah, melalui penulisan-penulisan bercorak teguran dan nasihat dari rakan-rakan bloggers, pasti akan dpt memberi impak kepada parti-parti politik khasnya pemerintah kerana mereka sentiasa memantau pergerakkan kita.

Keupayaan bloggers dlm mempengaruhi pengurusan kepimpinan parti dan kerajaan sgt besar pengaruhnya. Buktinya dpt dilihat semasa PRU12 yg lalu. Melalui teguran dan pendedahan bloggers, rakyat d beri peluang utk menilai kepimpinan mana-mana parti yg bertanding. Inilah pentas bg kita menyampaikan mesej kpd kerajaan akan apa yg rakyat mahu atau tidak mahu. Semoga rakan-rakan bloggers dpt memberi input yg membangun dan relevan agar kerajaan negeri sarawak khasnya dpt diperbetulkan. Kita tidak mampu utk mengambil risiko bg menukar kerajaan tp percayalah, suara rakyat akan lebih kedengaran melalui tulisan serta sumbangan input dari rakan-rakan bloggers. Hanya yg penting, jgnlah terlalu beremosi atau memberi maklumat yg berunsurkan fitnah krn kita munglkin menghadapi risiko dikenakan tindakan.
Bagi diri saya, saya tetap berpegang kepada kebenaran dan sesungguhnya hanya rakyat sarawak dpt mengubah dan memimpin kepimpinan negeri Sarawak.
AGI IDUP AGI NGELABAN.

Shitsurei shimashita said...

betul tu dan selalunya isu fitnah ni datang dari org dalam juga. Susah nya kalo org asik mo tikam org dari blkg. Kalo xda 'org dalam' takkan bergoyang isu tu.

bak kata Prof. Abu Hassan Hasbullah, suara golongan tengah (atas pagar) selalu dianggap anarki (antagonis).

kita kongsi2 ilmu, kita tapis kita hayati.

Kelebar Malam said...

shitsurei shimashita,
Tq krn berkongsi pendpt. Kamek nan nyokong apa nok dipadah kitak. arap-araplah bakal calon nanti dipilih dikalangan urg yg berkebolehan, berketerampilan, jujur dan bertanggungjawab. semoga semua kaki bodek dipinggirkan krn dak toklah yg merusak parti dan bangsa..

dukunlintah plk said...

vah vah vah.. tok ada can jadi wakil rakyat..
aku sokong ku dirik hehe haha..

Kelebar Malam said...

dukunlintah,
wakakaaa....lawak...jd wakil kelas pun sik lepas...heeeee...

irbika said...

pa pun berpangkal dari hati... kalau baik di tangga, baik juak diterima kita....

Kelebar Malam said...

irbika,
betul..betul..betul..