CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, September 26, 2008

Urang kita terlalu jujur..

Aku rasa kerajaan kita sgt perihatin dgn masalah rakyat sampei daknya beri berbagai bantuan ngan rakyat. Bulan ya tek aku ada pergi ke sigek majlis memberi sumbangan dgn org susah. Kesian aku nanggar daknya. Walaupun pemberian sik seberapa tp cdaknya sgt berterima kasih dgn kumpulan mek org krn nulong meringan beban daknya. Aku rasa puas bukan kerana mendpt penghargaan dari cdak nok ditulong tp aku rasa puas bila nanggar betapa bersyukurnya cdak ya tek bila diberi bantuan. Sik putus-putus ucapan terima kasih di beri.
Aku pun ngambik kesempatan nanyak sorang duak cdak ya tek ttg bantuan yg dah diterima cdaknya. Yang aku rasa pelik ada juak yg sik dpt bantuan biasiswa atau yg sewaktu dgnnya di sekolahJd aku pun nanyak gik..rupa-rupanya anak-anak nya sik dpt bantuan biasiswa krn keputusan sekolah sik berapa bagus and gajinya tek seribu lebih. so, siklah dpt bantuan.
Aku rasa, gaji seribu lebih kinek tok sik ada apa-apa sebab kos sara hidup agak tinggi. Lalu aku pun nanyak dgn ipar aku yang kebetulan seorang cikgu juak. Katanya, bukan cdaknya sik nok nulong tp peraturan yg telah ditetapkan oleh cdak kementerian pelajaran nang mcm ya. Tp kata ipar aku, ada juak cdak nok sik sepatutnya dpt bantuan. Aku pun heran. Kata ipar aku, ada beberapa student bukan bumi tok nipu gaji mak bapak daknya. Dlm borang ya tek kononnya gaji bapak nya rm300 lah, rm 450 lah or rm500 lah. Sik nok dilulus, surat perakuan pendapatan dari ketua kaum, or ketua masyarakat lain disertakan bagi mengesah maklumat ya tek (wakil rakyat pun ada..). Jd kesimpulannya, org kita tok sik pandei nipu krn kita dilatih utk bercakap benar kerana kita tok ada agama dan kita percaya ttg dosa dan pahala semetara dak ya tek semuanya halal.
Ipar aku madah gik, baru-baru tok kementerian pelajaran dah meluluskan geran bagi bantuan pakaian seragam unit beruniform. Setiap nembiak diberi peruntukan rm100 sorang pakei nyedia pakaian unit uniform yg lengkap. Syaratnya ialah pendapatan ibubapa RM1000 ke bawah sebulan. Apa yg menyedihkan, sik rami org bumi dpt bantuan ya. Guess who yg byk dpt bantuan? Kebanyakkannya cdak nok bertocang bermata sepet. Tauk camney dakya dpt bantuan? Nipu......... Org kita...kelip-kelip jak mata...putih mata.. WHY !!!! terlalu jujur... Tapi sik hal, biarlah dunia tok milik daknya tp akhirat kelak milik kita.

0 comments: