CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 25, 2008

Iboh nok nipu rakyat pok..

Hari tok dah 25 september 2008, tapi masih juak ada yang berangan nok jadi bos besar Malaysia. Terit jak madah kerajaan BN akan tumbang pada 16 September tok tek tapi abok pun tarak. Kononnya dah rami YB BN dari Sabah Sarawak dah setuju nok melompat ke dalam lubang neraka daknya. Tapi sik juak berlakupun. Aku siklah tauk gilak dgn politik di Sabah nun. Tp di sarawak tok, YB kita bukannya paloi nok molah sik tentu. Jgn nok mandang rendah dengan kesetiaan dan maruah org sarawak. Banyak perkara dan pengajaran lampau telah ngajar kita camney nok berpolitik cara bijak, memimpin negeri dgn bijak dan menjadi wakil rakyat yang bertanggungjawab serta berketerampilan. Kita tok bukannya bodo mcm daknya. Sukati jak madah nok jadi perdana menteri baru konon, nok nyelamat rakyat konon, nok nok nyelamaat negara konon dan byk lagi konon-konon lain.

Kita dah byk nangga org nok coba merampas kepimpinan dgn cara sik betul pasti akan telungkup. Pada tahun 80an marek, ada sigek cerita ttg kumpulan 'Ming Court'. Beberapa org Yb pd masa ya rasa sik puas hati dgn kepimpinan kerajaan negeri Sarawak pada masa ya. Beberapa org daknya disogok dgn jawatan penting dlm kabinet maka semakin konfidenlah daknya nok numbang kerajaan negeri. Tp CM kita bukannya mbiak kecik nok dipolah mcm ya. Keputusan pilihanraya pada tahun ya menjadi saksi angan-anagn cdak mat jenin hanya tinggal angan-angan. Walau macam-macam fitnah dan sumpah seranah dtuju dgn cdak BN tp rakyat sarawak nunjukkan ngan daknya kuasa rakyat. Walau sampei ke langit janji-janji daknya mat jenin di tunju ngan rakyat, tp semuanya sik ngasi pok. Semua panglima besar si mat jenin telungkup. Kerajaan BN survive dlm pertempuran yang sgt hebat. Sampei kinek tok, kenangan kumpulan maju masih lagi menjadi panduan klasik yang patut dibelajar oleh cdak pemimpin PR.

Mula-mula madah 16 September, sik juak dapat..tukar taktik dgn mengemuka 4 syarat peralihan kuasa :-

1) Agar Barisan Nasional tidak menghalang ahli parlimennya dari bertindak menurut suara hati mereka, hak yang dijamin undang-undang serta keputusan yang mereka buat tanpa paksaan.

2) BN tidak boleh menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk menahan ahli parlimen yang berhasrat untuk menyertai Pakatan Rakyat atau ahli parlimen Pakatan Rakyat yang berjumlah 82 itu.

3) Kerajaan BN tidak seharusnya menggunakan kuasa darurat, kuasa polis, atau menggantung perlembagaan mahupun membubarkan parlimen di dalam usaha mereka untuk menghalang Pakatan Rakyat dari berkuasa.

4) Dan Kerajaan Barisan Nasional tidak membuat sekatan jalan raya dan menghalang ahli parlimen, dari memasuki parlimen dan juga institusi-institusi kerajaan lainnya.

Lepas ya, madah dah molah negotiation dgn PM ttg peralihan kuasa, Kinek tok daknya ngantar surat dgn Agong ttg peralihan kuasa dan aku rasa mcm-mcm gik tipu helah akan digunakan agar rakyat sentiasa terpedaya dgn angan-angan daknya nok berkuasa. Aku berani madah, sampei dunia kiamat pun angan-angan tinggal angan-angan. Aku minta semua rakyat khasnya org Sarawak, jgn termakan umpan daknya. Kita semua tauk, kita hanya dpt suvive dgn kerajaan yg sedia ada. Sikda apa yg dpt diberik oleh sidak PR dgn kita kecuali tong kosong. Percayalah, kita sik maok jd rakyat penumbang, ada tanah tp hidup menumpang. Org lain nyedut semua kekayaan, kita pelik-pelik jak. Jgn sampei hak dan keistimewaan kita dirampas org lain. Tanggar jak negara jiran kita di selatan johor. Apa dah jadi dgn bumiputera di sia? Maok kita jadi cam ya? Kita org sarawak bukannya paloi mcm daknya. Mun ditakdirkan semua negeri lain tumbang, kita di sarawak tetap akan bersatu. lawan tetap lawan. Sik ada peluang org luar nok merintah kita. Jgn hrp kmk org nok nyokong org nok sik bermaruah. Bulak sia ctok. Aku gerenti cdaknya sik dpt diharap. tanggar jak negeri-negeri nok dipegang daknya. SZikit demi sedikit hak peribbumi dicabul. Last-last lak, merempat.

Jadi..iboh nok nipu rakyat pok..Hidup Sarawak !!!

5 comments:

TheSpeaker said...

bos mun ada masa datang-datang enjenguk forum baru nak ku polah tok. Berik sepatah duak complain pasal apa-apa. Dapat kita bincang masalah-masalah semasa kita.

http://malaysiacomplain.forumotion.net/

Anonymous said...

nang benar padah u pok. agik pun sidak d atas nun tang sukati jak nak mesen org d dibah tok. ingat kita tok manok kah. kali sarawak tok bukan dlm malaysia kali. sidak sinun nak molah keputusan seolah olah dah bincang ngan smua org. coba matang sikit..

Kelebar Malam said...

Dear "thespeaker"..no problemo.. Tq kerana sudi singgah.

Dear "deathnote"..aku pun rasa macam ya juak. Kadang-kadang kita tok mcm dianak tiri jak oleh dak sinun. Jeraya kita sepatutnya dah canggih-manggih tp masih juak kedak ya. Mun ada apa-apa peluang kerjaya..dudi kita ctok, cdaknya dolok ngambik semua. Walau apa pun, aku percaya, kita org sarawak tok dpt survive tanpa bantuan cdak sinun cos kita ada semua resources yg diperlukan. Lagi pun, negeri kita lebih kaya dari cdaknya.

Anonymous said...

pok..kali bagus PKR memerintah serawak..ney tauk royalti minyak nait 20% seperti dijanjikan..nampak juak hasil bumi ktk..tok walaupun diperintah oleh parti anak negeri...sik juak gine2..hidup makin susah...petronas pun opis di searawak..arum bulak 80% org melaye..apa kerajaan negeri dpt polah..lemahhhhh....so bagus..pindah ke rumah kecik tapi lengkap peralatan dpd tinggal umah banglo..tapi serba daif..berkongsi semua..renungkanlah

Anonymous said...

federal pun opis ..tangga boss nya...org sine..malas nak madah...dah dekat 100 tahun hasil minyak n gas diambik dpd perairan sabah n serawak..tapi leh nangar keaddaan negeri tok...jeraya ..kehidupan penduduk..neyda org peduli..semua nangung sendirik..kerajaan negeri syok sendirik dgn politik pemabanguanan...penah kah sidak berjuang pasal royalti minyak..sedangkan sidak boleh/...semua ikut telunjuk..harap2 PR merintah serawak..ney tauk ada perunbaahan