CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 7, 2008

kenak nyokong pembangkang?

Ari dolok aku prgi molah paspot. Pas ya adalah bertemu beberapa member sama sekolah. Lalu lah bercerita hal silam dan keluarga. Last skali cerita pasal politik. Heran juak aku nangga cdaknya, kerja dgn kerajaan tapi nyokong pembangkang. Lalu aku nanyak kenak. Antara alasan yang diberi ialah kesangsian tentang cara pendakwaan kes liwat anwar. Dah terbukti doktor hospital puswari madah si sepol sik ada tanda kenak liwat tp masih juak molah tuduhan kenak liwat. Yang paling menghairankan, polis molah pendakwaan tanpa ada bukti klinikal yang si sepol kena liwat. bukti yang ada hanyalah pengakuan sepol pun. Alasan kedua ialah cara pentadbiran kerajaan pusat di bawah pak lah sangat lemah. sejak megang jawatan PM, banyak masalah telah timbul dan ditangani dengan lemah sekali. Contohnya menaikkan harga minyak dgn peratusan yang sgt tinggi sekaligus dan madah dgn rakyat harga komoditi lain sik akan nait. nampak gilak pengalaman ekonomi cdaknya terlalu lemah dan cetek. Dan alasan yang paling popular ialah sik suka dgn kepimpinan kerajaan negeri sarawak kinek tok. Bila lagi cm nok berhenti. Kebanyakkan cdaknya sik suka dgn cm kita kerana kononnya semua kekayaan negeri tok dibolot oleh keturunanya dan orang cina jak.
Aku terdiam nengar cerita cdaknya. Sbg anak jati sarawak, aku nang terkejut juak dgn sikap cdaknya. Bila ditanya rami sik member cdak di opis nyokong pembangkang, dan dgn spontan cdaknya madah hampir semua nyokong pembangkang, enggak cdaknya sik berani berbunyi jak. Tunggu jak pilihanraya tok kelak. Walaupun cdak pembangkang mungkin sik menang tp undi cdaknya pasti meningkat.
Aku harap cdak pemimpin mengambil iktibar dari cerita aku tok. Mun dapat kita bertindak awal utk mengatasi masalah tok. Berilah perhatian yang serius terhadap masalah rakyat tempatan. Bertindaklah dgn segera. Jangan waktu pilihanraya jak berjanji bulan dan bintang tapi bila dah menag, lupak semua janji. Macam2 alasan diberi tp waktu berjanji marek semuanya senang dipolah konon asalkan menyokong cdaknya. Jgn jadi pemimpin di semenanjung nun yang over confident dgn sejarah kekuatan silam parti cdaknya tp akhirnya kalah teruk. Kita mestilah jadi juara kepada segala keperluan rakyat. Jangan beri peluang kepada parti pembangkang untuk ngampik kesempatan. Kita harus ingat, cdak pembangkang dah ada banyak kekuatan dari segi kemampuan kewangan atau pun kempen strategis sebab cdaknya dah megang 5 negeri. Berhati-hatilah. Jgn mudah percaya dgn pengampu politik yg madah semuanya ok, semua masalah rakyat dah setel. Dirikpun mesti turun padang. Tanya dgn pengundi kawasan masing-masing segala masalah. tanya dgn cdaknya, peruntukan yg diberi kita dah diterima kah belum. Sebab, kadang-kadang duit ya sangkut di kocek pengampu-pengampu kitak orang. Yang sampei dgn rakyat mungkin dah kenak diskaun. jadi berhati-hatilah.

1 comments:

TheSpeaker said...

ya benar kata kitak.. uncle aku kerja dengan MARA bertahun-tahun.. Jawatan pun tinggi.. Tapi nya nyokong pembangkang nang bukan-bukan gik fanatik.. Butak ka apa sidak tok nyokong pembangkang.. Iboh kata sebulan, sehari pun belom gik sidak pembangkang ya mayar gaji sidak bulan-bulan. Binatang pun pandei bait dengan kita mun kita merik sidak makan.

Yang paling ngeran aku tok, uncle aku ya kerja dengan MARA, agensi ya nang kerja nya nulong rakyat, sik mikir ka sidak nya apa dipolah sidak bertahun-tahun tok?sik nulong ka kerajaan kita ya? kali sidak mikir duit dari MARA ya sidak empun kah?cobalah mun DAP merentah kelak. Entah-entah di mansuhnya MARA kali. Ya baruk sidak pelik-pelik sikda kerja, tapi nak nyedihnya kelak mun sidak ajak sikda kerja sikpa,tok bangsa kita jadi mangsa juak, sapa gik nak nolong bangsa kita kelak?

Ada juak agik uncle aku ya madah kerajaan tok kroni ngangkat geng sidak empun ajak. Mun diriknya yang nyokong pembangkang ya, yang dolok kerja jawatan biasa ajak dapat kinek tok jadi timbalan pengarah, nakpa gik sik adil kerajaan kita? Ada gik diriknya stesen petronas, makei gik merc sigek bm sigek, nakpa gik dimaok nenak? aku kenal sorang tok bertahun-tahun nyokong kerajaan sikda berkereta mewah-mewah, jawatan tinggi-tinggi, gaji pun maok ngusaha kedirik juak, sik juak ku nanggarnya nak nyokong pembangkang kinek tok nak sikda pendirian ya. mun aku lah jadi kerajaan.. siap lah org kedak uncle aku ya.. sik pandei nak syukur dengan apa yang ada, sik pandei nak naggar kebaikan org..

Sik patut org kedak ya ada dalam MARA. MARA kerja nolong org, jaga agensi MARA ya pakei orang-orang kita, ngangkat bangsa kita, walaupun bangsa kita tok dilabel macam-macam tapi sidak MARA lah yang patut sik putus-putus merik peluang. Mun kita sik dpt nanggar kebaikan dalam orang lain, giney gaya nak terbukak ati nulong org?

Mudahan jak tuhan mukak mata sidak ya. Aku sik juak ngata kerajaan kita tok 100% betol, ney ada benda kedak ya dalam dunia tok, sik juak ada kerajaan merik aku gaji bulan-bulan pakei merik makan anak bini, tapi aku syukur ada kerajaan yang kita ada kinek tok.