CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, February 11, 2009

Jeharu..sik dpt di arap..

Petang tek aku singgah di rumah kazen aku. Lamak sik ke rumahnya lekak banjir ya tek. Kesian juak aku nanggarnya, byk perabotnya rusak. Tengah suk-suk beloyar timbullah cerita bantuan mangsa banjir. Katanya tek ada urg ngantar beras dan makanan asas yang lain ngan daknya. Beras sebeg (10 kg), gula 1 kg ngan garam 1 kg. Heran la aku nengar, kenak byk ya jak diterima sedangkan aku dpt byk dari ya. Lalu kazen aku ngajak aku ke rmah urg nok disruh ngedar brg dapur ya. Skli nangar kt rmah nya menimbun jak kampit beras. Bila ditanyak nya mdah nya gik ngecek list nama nok ngedar ngan semua urg. Pada hal beras ya nok di cukei nya.

Kisah di kpg sigek tek hal bantuan juak. Dak adik kawan aku diberik brg2 dapur juak. Bkelai indah pakcik sorang tok tek masa ngambik bantuan. Kononnya tek dlm rumah nya ada 3 klrga. Nok dikiranya tek anak nok diam rah ujung nun. Urg nok ngagih bntuan mdah ngira nok dlm rmh jak. Ya pakcik ya tek mdah, ank nya ya skali skala ada dtg rmhnya. Dlm susah2 kedak ya pun smpat nok tamak juak. Lalu bapak kawan aku mdah ngan anaknya, mun urg merik bntuan baruk ambik, mun sik iboh gago nok mintak2. Ney alah kita bebunuh tegal bantuan ya. Bila kawan aku cerita ngan dak kpg sblah gik, padu hal setiap klrga diberik duit juak, RM500.00. Ney ndak tkejut kawan aku nengar. Lalu segautnya nelepon adiknya nyuruh nanyak hal ya ngan ketua kpg.

Moral cerita tok:
Jgn ngambik ksmpatan atas ksusahan urang lain. Mun nok nulung biar iklhas...baru dpt pahala.

5 comments:

ross said...

besa lah..dah nama manusia sikda nya jujur penoh..diarap jadi wakil kay ngedar bantuan..tapi slalulah nyelepat nak nulong adik kakak dan anak dikpun lok..lebih ya bok urg luar..ya pun agik dicukey juak..nang sik tauk ngan AMANAH yang diberik..cian nangar urg kedak ya..sik mudah nemu kali barang manyak ya kat lam umahnya..bab ya mok distok kay setaun guna kluarga nya pun..mun dapat urg kedak tok sikboh diberik tugas ma-gik bantuan..sik jujur dan sik amanah...!!!lebih2 agik bab ma-gik duit..kimsalam jak.!!!!.lebih banyak masok poket sidaknya mun dibandin nak merik ngan mangsa banjir ya....(nang bencik nangar sikap manusia macam ya)..!!!!!!!!!!

khairul onggon said...

tandah jaknya.. di dunia selamatlah.. di akhirat lu pikirlah sendirik hahaha.. setiap butir beras ya akan di hisap... hehe..

Melor said...

Yalah org kinek tok, arap pagar, pagar mkn padi....

Kelebar Malam said...

ross,
nang benar kata kitak. Mun urg lain molah salah bukan main gik daknya bisin, tp mun kenak dirik pun, ada-ada jak alasan daknya.

khairul,
mun zaman dak nabi-nabi marek, aku rasa kinek-kinek daknya kenak bala.

Melor,
cobalah urg cam sikda di dunia, baruk aman idup kita.

Ms Tikot's said...

Manusia kinek tok semua x dpt diharap. Depan cakap lain... belakang pun cakap lain. Suka ngambik kesempatan atas kesusahan org lain...