CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 26, 2009

Siapa biadap???

Alhamdulillah, pertandingan silat antara sekolah2 menengah dan rendah telah melabuh tirai pada petang tadi. tahniah diucapkan kepada semua pemenang untuk setiap kategori. Ternyata kerja keras dan usahan anda telah membuahkan kejayaan. bagi mereka yang tidak berjaya, jangan berputus-asa dan cuba lagi pada tahun depan.

Pada pertandingan kali ini, para peserta yang bernaung di bawah perguruan Silat Helang Putih perkasa ternaya mengungguli setiap kategori terutamanya kategori seni iaitu 6 emas (solo lelaki/perempuan sr/sm, silat tempu lelaki sr/sm)). Mereka hanya terlepas pingat emas untuk kategori jurus wajib lelaki sekolah menengah, jurus bebas perempuan sekolah menengah, silat tempur perempuan sekolah rendah dan menengah. Namun demikian prestasi mereka pada kali ini sangat memuaskan. Dalam kategori silat olahraga, penguasaan agak seimbang (pesilat dr perguruan warisan 1 emas (P. II), Asli Cimandei 2 emas (L. I, P. I), 4 serangkai 1 emas (L. II) dan Helang Putih Perkasa 2 emas (L. III, P. III). setinggi-tinggi tahniah diucapkan kepada pesilat SMK Matang Hilir kerana menjadi juara keseluruhan peringkat sekolah menengah. Juga tahniah kepada para pesilat Sekolah Kebangsaan Petra Jaya keran menjadi juara keseluruhan peringkat sekolah rendah.

Namun keceriaan pertandingan telah dicemari pada majlis penutupan petang tadi. Majlis tersebut sepatutnya ditutup rasmi oleh Pegawai Pelajaran daerah Kuching iaitu En Beduie Une. Namun apabila majlis bermula, keadaan dlm dewan agak bising sedikit. semasa pagawai tersebut sedang berucap, tiba2 saja beliau telah menghempas mikrofon ke lantai. Ramai dikalangan tetamu dan pononton terkejut. Adakah disebabkan perkataan "amin" yg disebut oleh salah seorang murid dlm dewan yg menyebabkan beliau sgt marah atau sebaliknya, wallahu'alam.

Bayangkan, ramai dikalangan tetamu yg hadir bukan saja dihadiri oleh guru dan murid2 sekolah bahkan turut disertai oleh ibu bapa dan nenek datuk murid yg menyertai silat. ramai dikalangan mereka sangat tersinggung dengan perbuatan pegawai tersebut dan menganggap ianya adalah satu perbuatan yg biadap. Mereka berkata bahawa seorang pegawai kerajaan yg berjawatan tinggi seharusnya menunjukkan sikap yg lebih sopan dan menghormati tetamu yg hadir dan sepatutnya bersyukur dgn sokongan mereka.

saya pun tak tahu nak cakap apa...ada juga pegawai lain memberitahu bahawa insiden ini berlaku kerana ada segelintir murid tidak menghormati majlis. Namun bagi saya, perkara seumpama ini tidak sepatutnya berlaku. Ada seorang bapa murid sgt marah dgn perbuatan pegawai pelajaran tersebut dengan menyifatkannya sebagai biadap dan tidak menghormati tatasusila majlis lebih2 lagi yang nberkaitan dengan silat. bayangkan kalau orang seperti ini menjadi pemipin negara...

Well...siapa biadap???...tepuk dada tanya selera.....

20 comments:

[h]einsen said...

aieeh..?knak gik boleh jadi gya..?mun manas pun ptt lkak majlis..lagipun aduan pasal gangguan ya boleh dipolah makey landasan yg lebih proper..tp rami la org time majilis ya..sik mhormati majlis ya..

Kelebar Malam said...

[h]einsen,
menar kata ktk. kmk nang rasa malu juak nanggar perangei pegawai kdk ya. arap2 la ada pihak atasan yg dpt mengambil tindakan yg seajarnya terhadap pegawai kedak tok..

dukunlintah plk said...

mok di silat leh sidak rami-rami, baruk nya tauk.. ngeh ngeh pa di kereco ku tok??

khairul onggon said...

lah "pegawai Kerajaan " yg korup dan sik berintergriti dan toklah satu contoh penyebab BN kalah masa pilihanraya 13 reya.. sikkannya sik ambik2 iktibar agik? edeh..

setakat kerja makan gaji ya bukannya hebat pun, pencen ko kelak, sapa mok negor kawu dan sapalah mok ngabas ko klak? hahaha... Biarlah... aku gerenti nya nyesal apa dipolahnya ya.. gerenti nya nyesal senyesal2nya atas perbuatan paloinya pun..

Kelebar Malam said...

dukunlintah,
heeeeeeee....urg silat tok semuanya penyabar..mun sik dh terbalit nya dlm parit..heeeee.....

khairul onggon,
kmk sokong kata ktk..pegawai mcm tok harus d masuk dlm kem PLKN...sak nya belajar cara bergaul dgn urg...

eMBuN_mALaM said...

yerrrrrrrr... nang manas mena lah nyaaaa... confirm terkeluar minggu seterusnya... ya strategi mok dpt undi simpati d samping menaitkan populariti... heeeeeeee...

Ivy Metaga said...

pelik juak nya hempas mikrofon oh, kmk mok imagine lok hehehe, uihhh..sik patut sik patut sb ya kira majlis yg besar juak ooo..

pegawai ya ppuan ka laki, mun ppuan kali dtg bulan hehehe, mun laki kali gaduh ngan bini/gf hehe..soriii sempat selit kan gurauan lagii...=)

Khairul Antasha said...

lewat juak pemanas pegawai ya..asa hebat lah nya hempas mikrofon ya..huh.silatkan nya bok nya tauk nyaman sik asa mikrofon ya pas d empas nya..duhh..ngereco indah kmk lok.. :)

Si Penconteng said...

Sampei juak manas ya o. Mun dah geram urang polah bisin lam dewan, cobalah tegor dengan cara bagus & lembut.

amu mejie said...

teringat ms sek men dulu...cikgu b.i beragama hindu kuar kelas selepas kitorang tersilap g baca doa pas ucap selamat sejahtera...terus dia terasa "panas" then kuar...hehe~...

erolnukman said...

ish..yaka?
aku rasa pas nya ngempas mic ya mesti nya rasa nyesal...hahaha!! tindakan luar kawal..

dak mbiak pun sama juak..2x5...

ePiey said...

kali nya berucap borink glak nak?yala cdak borink dgr..alu molah hal nimpun..

Kelebar Malam said...

embun malam,
aok..nang nya manas..kata dak nok ngelala dgn pegawai ya..nang perangei nya kedak ya..

ivy,
pegawai ya lelaki..kali juak nya ada kenak hal sebelum dtg ke sia..

si penconteng,
nya lah ya ko..coba lah kita lebih berhemah dan sopan, mungkin urg akan lebih menghormati kita..

amu mejie,
heeee..tu kes "panas" luar biasa tu..

erolnukman,
mun kepalak cikgu dh bersikap kedak..mbiak sekolah apa gik..2 x 5 la jawabnya..

ePiey,
lom berucaap gik..nya dah ngeso perangei jaik nya..

Felicia F. Ramzi said...

buat pengetahuan semua, En Bedui bin Une nang macam ya. He's the kind of character yang very direct..nya penceramah jemputan mek orang marek, and he gave out very good speech, i was impressed. Bagi yang sik kenal dengan nya, nya adalah seorang pegawai yang suka 'menyamar'.. by that i mean, nya turun padang investigate apa juak laporan yang diajukan ke mejanya..

pernah nya pergi sekolah, kutip sampah sekolah, cuci jamban,org mikir orang gila ney dtg tiba2 nyuci jamban, cek2 tek pegawai. ya cara cukup dalam k nya madah sekolah ya kotor..
ntahlah, byk gik kisah kamek dengar pasal En Bedui tok..yang pasti, bagi sesiapa guru yang mok molah pinjaman bank, hanya nya sorang di kch yang diberi authorization untuk menandatangani borang pinjaman ya.. apu, part ya agak menakutkan lah.. aaa apa2 pun, memang nya patut dalami ilmu sabar nak oo..:)

Kelebar Malam said...

felicia,
nya nang kedak ya. rami dak cikgu madah daknya agak gerun mun nya dtg melawat sekolah daknya. tapi apa2 pun...urg tok nang patut belajar byk bersabar. nya baruk berhadapan dgn suasana kedak ya dlm tempoh yg singkat, cuba bayangkan mun nya berhadapan dgn perangei mbiak yg sik senunoh sama lamak kedak dak cikgu2 di sekolah...giney ndak kah reaksi nya kelak?...ermmm..

Felicia F. Ramzi said...

nya kan pengetua di mukah, di miri and also di kuching dolok? 8 tahun nya di mukah mun sik salah mek..jadi nya memang tauk camney rasa berdepan dengan miak..beribu miak pernah direndam nya dlm kolam, tapi nya ikut masuk sekali, diberik nya miak makan..ya mek madah nya tok ganjil kit cara.. apa2 pun kamek bersetuju, nya perlu tingkatkan gik kesabarannya, rite?

Kelebar Malam said...

felicia,
benar kata kitak ya...sabar sebahagian dari iman..

Pawlar Bear said...

ayat last ktk ya. siapa biadap? tepuk dada tya selera. since kmk xda rah siya, xpat judge pihak ney nok xberadap.
kmk stuju ngan felicia, ny sorang yg sgt direct. cara nya lain dari cara org lain, tapi caranya sgt efektif dan mmbuahkan hasil. nya bukan jenis mok kenak ampu, diam dirik mcm most pegawai lain yg nunggu gaji jak keja. ive worked with him so I know that he's an evolutionary and visionary guy. orang lain yg xkenal nya mmng akan assume lain la, sbb kita tok dah biasa dengan mok ngambik hati org, org nok senang dipijak. lain sikit cara alu dipadah xpatut jd pegawai. nangga nak burok sigek alu dipadah smua jaik. mulut2. brani tak org nyilat nya, nya tere bab2 silat tok haha.

izdihar adib said...

u know my 'big boss' pretty well mis felicia n pawlar bear..

JUNGJIWOO said...

anda tahu tak beliau seorang yang sangat dihormati dalam dunia pendidikan kerana beliau sangat lantang bersuara. beliau seorang yang sangat bersahaja. seorang pegawai yang amat digeruni oleh para guru kerana beliau sering menyelar guru yang tak bertauliah. beliau sangat tegas orangnya. beliau kini adalah pengarah di institut pendidikan guru kampus sarawak.