CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, July 28, 2009

Selsema babi semakin membabi...

Saya agak terkejut pabila terbaca tentang kematian ketiga yg berpunca dari selsema babi di negara kita. nampaknya tahap kesihatan dan bahaya jangkitan selsema babi ni agak membimbangkan lebih2 lagi semakin banyak pusat2 pengajian tinggi dan sekolah2 terpaksa ditutup sementara akibat penyakit ini.
Saya menyeru orang ramai agar lebih peka dan sensitif akan perkara ini kerana penyakit selsema babi ini mudah berjangkit kerana ianya "airborne" iaitu kumannya boleh berjangkit melalui udara. Jika perlu, gunakan topeng penutup mulut yang disyorkan bagi mengelak sebarang kemungkinan.

Kematian ketiga akibat selesema babi dilaporkan

28/07/2009 12:34pm

KUALA LUMPUR 28 Julai - Satu lagi kematian akibat selesema babi atau influenza A(H1N1) dicatatkan dalam tempoh 24 jam menjadikan tiga kematian dilaporkan akibat penyakit itu setakat ini.

Mangsa terbaru, seorang lelaki rakyat tempatan yang berusia 42 tahun meninggal dunia di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur pada pukul 4.40 petang semalam.

- BERNAMA

13 comments:

SEN said...

bahaya eh..dah semakin menghinzir..
dah la kmk rah melaya tok,risiko lebih tggi..

am-rie said...

mintak jauh jak kamek dari penyakit ya..walaupun demam2 tok..thanks kelebar..tengah makan ubat tok..hehe

AmirFX said...

jega-jega ko Sen, mun sik salah aku buleh menjelma jadi babi utan juak.... haha... guro jak Sen.. Nway, kat serawak pun ada juak dah kes cuma belum ada kematian...

Titil said...

Eee. Ngutik na Amir eh. Hahah. Masa mek demam selsema ria, nebes juak takut kenak demam ot ot. Alhamdulillah sekda pa-pa lah.

Ivy Metaga said...

ya lah takut juak dgrkan ttg kematian akibat H1N1 kan...
sama2 lah kita menjaga diri, kmk ada beransur baik sikit, cuaca panas cam tu lagi mudah org kena demam...

dukunlintah plk said...

berdoa, tawakkal, jak la.. tapi ku mok sidak berwajib ngeluar statistik bilangan urg kenak jangkit yang dah bait.. sik lah public panic gilak.. setauk aku yg ilmu cetek tok selsema tok sik lah membunuh gilak.. tp usaha juak penting seperti penggunaan mask, cuci tangan berseh2, elakkan mengunjungi tpt2 sesak mun sik perlu spt rain forest music festival, jom heboh, konsert AF dan sebagainya.. aihh lain dah haha.. mungkin juga selsema babi tok diturunkan sebagai bala dari Tuhan kerana hambanya yg semakin rusak.. wallahualam :p

IsBoY'z ZeA said...

nank tok lah nyuruh kmk x brani glak nak kuar umah selain dr tempat kerja... eieieie seram sejuk kmk eh. dah lah ada nemiak tok lah kmk care glak, mun kmk sakit x hal jgn nemiak jak. :)

eMBuN_mALaM said...

eeeeeee... coba jwp kmk... dr siney juak dtg penyakit ya... dr omputeh... pegi ke semenanjung... pasya dtg ke swak... eeeeeee... patut nya cdak gomen swak towk xmgalakkan lah rfmf, sureheboh mcm kata pak dukun... benda nok kedak yalah nyruh birus2 ya mganas... nya suk bah org ramei... dpt nya ngaco ramei2...

JT said...

byk oww.. mcm2 jak kejadian..

im linking to ur blog

Kelebar Malam said...

SEN,
bak il;ek..asalkan ktk pandei jaga dirik n kesihatan, u'll be ok..

am-rie,
sama2 am...semo9ga ktk cepat sembuh n ceria kembali...

AmirFX,
sama2 kita berdoa agar semua rakyat m'sia sihat dan selamat dari segala bahaya lebih2 lagi keluarga dan rakan2 kita semua...

Titil,
kmk pun nebes juak cos secara kebetulan knk demam, batuk n selsema...nasib bait juak lah sik kenak sakit "zaza"...heeee...

Ivy,
mek org d Kuching tok nang sentiasa berwaspada lebih2 lagi hampir setiap hari cuaca sgt panas..cam panas tepi laut jak...

dukunlintah,
nang ada kebenaran dgn klata2 ktk ya...mungkin tok adalah salah satu bala dan ujian kpd umatnya yg terlalu leka dgn hiburan dunia...

IsBoy'z,
kmk pun kedak ya juak...dah lah sik lamak gik kmk mbak nembiak silat g tanding d KL...gelik juak rasa ati kmk tok...mintak dijauhi dari segala bahaya dan petaka...

JT,
betul tu...m,intak2 ler penyakit ni cepat diatasi..

Kelebar Malam said...

embun malam,
kmk pun kedak ya..mun dpt semua aktiviti yg menghimpun terlalu rami urg d hentikan sementara...

JT said...

aie.. ktk mbk miak silat ne ka ?

Felicia F. Ramzi said...

ish, risau lah.. :(