CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, July 25, 2009

Daulat Tuanku


Wajah Bandaraya Kuching agak ceria dan malamnya begermelapan dengan simbahan cahaya neon yang indah. Kehadiran Raja2 melayu serta Yang ADiPertuan Agong ke Bumi Kenyalang amat memberi makna kepada rakyat Sarawak. Saya sempat melihat raptai sambutan DiRaja di Bangunan Dewan Undangan Negeri yang baru. Segala persiapan sedang rancak dilakukan. namun timbul jua kerisauan tentang tahap kebersihan disepanjang jalan menuju ke bangunan tersebut kerana lebihan timbunan tanah merah di tepi jalan begitu mencacatkan pemandangan. Di harap pihak yang berkenaan dapat menjalankan kerja pembersihan secepat dan secekap yang mungkin.

Namun terdapat segelintir pengguna jalanraya tidak peka dengan perkara yang berlaku di sekitar mereka. semalam, sewaktu saya pergi untuk menunaikan solat jumaat, sekumpulan motosikal dan peronda polis sedang mengadakan latihan pemanduan. Siren polis dibunyikan dan semua kereta dihadapan diminta memperlahankan kenderaan serta berhenti di tepi jalan. Namun terdapat sebuah kereta pacuan empat roda berwarna hijau dan mempunyai logo salah sebuah agensi di Kuching tidak mematuhi arahan tersebut. Bukan saja pemandunya tidak memberi laluan kepada kenderaan polis yang berikut malah memecut lebih laju dan memotong beberapa buah kenderaan di depannya. saya agak terkejut melihat perbuatan pemandu yang bermata sepet tersebut...sungguh biadap dan kurang ajar... mereka bukan saja ingkar arahan pihak polis tetapi membahayakan pengguna jalan yang lain. Kejadian ini berlaku di bulatan berdekatan dengan petronas menuju ke SMK Petra jaya.

Saya harap pihak polis dapat mengesan pemandu kenderaan tersebut dan mengambil tindakan yang nsewajarnya. Sebagai rakyat Malaysia, kita sepatutnya mematuhi peraturan jalanraya dan arahan2 semasa yang diberi kepada kita lebih2 lagi jika ianya berkaitan dengan keselamatan Raja2 melayu kita...Daulat Tuanku...sembah patik harap diampun....

12 comments:

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

pe kabar tek?

Ivy Metaga said...

mesti meriahkan kelak masa perasmian ya, tapi ya lah susah mok cari parking di area pasar kan, mst bnyk jalan kena tutup kelak,....

amu mejie said...

untuk pemandu 4x4 tu..kalo dapat elok sula ja bos...kasi pendedahan sivik lebih ckit..he~

hilbertmontell said...

Salam 1sarawak kawan,

seronok lah kitak di Kuching nun hehe.. jom heboh ada, reggata ada, majlis Raja-raja ada...emmm macam-macam ada.

Esok kitak kena jumapa dengan nik aziz, sampaikan pesanan kita kepada haji hadi awang, supaya dia minta maaf daripada rakyat Sarawak tok... ok ;-)

Titil said...

Kuang-kuit juak kamek ari-ari dari PJ ke downtown. Pi sik juak ada nemu latihan pemanduan oleh dak pak polisi ko. Ingin juak nangga tek.

Kelebar Malam said...

a.k.u.p.e.t.o.i.,
Alhamdulillah..sehat jer...ktk camney tek?

Ivy,
Aok..nang byk jeraya kena tutup tp kejap jak..suk juak nanggar kereta mewah mengarei ngembak dak vvvip..tp ney tuju kereta nasional kita? ermmmm...kereta polis jak yg makei kereta nasional...

amu mejie,
heeee...takut lerr..nanti kena tuduh meliwat nanti...heeee...

hibertmontell,
aok eh..nang mcm2 ada...yg palin d takut ialah sakit "zaza" (swine flu)...
Mudah2an rakyat dpt menilai antara kaca dan permata..anak s'wak xpernah tumduk dgn tipiu muslihat daknya....agik idup agik ngelaban..

Titil,
yobih...nang beruntung ktk sik kenak waktu daknya training...kali dh nasib kmk..asal kuar jak nemu pak pulisi...heeee...g ktk ke DUN baru esok n k pusat Islam selasa tok..rami dak sultan ya berkumpul d sia...

IsBoY'z ZeA said...

bez nang bez nangga dak nya training ya. tok baruk 1st tym salute dgn daknya.. mun ari lain sori lah hehehehehhehe wawa duss duss duss..
tp bangga siot kali tok persidangan raja2 d polah d kch g ya... ermm proud to be sarawakian ...
p/s: kmk dgr ada org mdh ari tok tek ada dak agong/sultan pergi Serikin. menar kah crita ya o?? ehehehhehe

Felicia F. Ramzi said...

daulat tuanku :)

am-rie said...

nya ingat siren ya untuknya kali..hehe

HoneyBUZZin said...

Pemandu jalanraya ni banyak betul ragamnya....kan bagus kalau kana tangkap itu pemandu 4x4 tu! Huh!

Kelebar Malam said...

IsBoy'z,
bayang jak mun dak sultan tok g serikin...camney jak rupa daknya bertawar meli kain d sia....kah..kah..kah..eeeeee...dak ku berani...ampun tuanku..pelentei jak bah..

Felicia,
yer dehhh...urg kak balit dari istana...nang glamer mek nanggar ktk d sia...

am-rie,
kali juak ko...nang apa lah...

HoneyBuzzin,
tol tu...kalo boleh..sumbat dgn 4x4 dier skali dlmn jel..baru padan muko...

IsBoY'z ZeA said...

heheheh, senyum sendirik kmk imagine pa tek dak raja/raja ya bertawar menawar d serikin ya.... duss duss duss apa jak d imagine kmk tok o.. AMPUN TUANKU...ada juak Ketulahan kelak koh.. ehheheheh :)