CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, November 28, 2008

Keruntuhan akhlak remaja

Zaman kita kinek tok jauh berbeza dgn zaman kita dolok-dolok. Aku gik ingat, waktu aku gik kecik dolok main papau dgn mbiak perempuan. waktu ya umur aku lebih kurang 11 or 12 tahun. Belum gik ada rasa malu atau supan dgn perempuan.
Kinek tok dah berubah. Mun kita rajin berjalan dekat dgn mana-mana sekolah smada menengah atau rendah, kita akan naggar olah nembiak yg agak luar biasa. selain dari perbuatan biasa mbiak ada juak yg berperangei macam org tua. Laki perempuan berjalanan berpegang tangan dan ada yg sik malu jln berpeluk. Mun kita nanggar olah sidaknya di bus-stand waktu pulang sekolah nang nyakit ati.

Coba kita raon di pasar waktu hujung minggu terutama sekali di kawasan waterfront, bangunan Tun jugah, Sarawak Plaza dan bangunan Riverside. Kita akan nanggar olah remaja kita dengan pakaian sik senunoh. Kadang-kadang aku heran, adakah mak bapak cdaknya sik tauk or nang lebih kurang sama perangei? Ada sekali waktu aku balit shopping di riverside. On the masuk ke kereta, ada sepasang remaja sik tauk malu bercium di sudut tempat parking lot. tangan mbiak laki ya dah dlm seluar mbiak perempuan. Aku yg pandei supan. Bila kita negur, selambe jak muka nya duak berenti sekejap. Bila kereta aku chow, start baru nya duak. nang apa lah.

Aku rasa masalah tok semua org tauk dan byk cadangan penyelesaian masalah tok dah dikemukankan. kinek tok aku harap, satu mekanisme atau rang undang-undang digubal agar kita dpt membenteras perkara semacam tok dgn lebih berkesan lagi. kepada cdak law enforcement dari jabnatan atau majlis tertentu, jangan tidur dan jangan nunggu org rami molah report baruk nok bekerja..

1 comments:

MakModen said...

ao eh! sidak ya yang patut di tangkap basah! nok terang terangan ngerja maksiat ya!