CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, November 28, 2008

Jihad dalam Islam

kita selalu baca dlm baca, nengar dan nangga berita ttg org Islam berjuang demi menaikkan syiar Islam. Banyak siri ceramah umum melalui media dan secara terbuka diadakan oleh kumpulan atau pihak yg berwajib utk menerangkan kepada umum ttg Islam dan ajarannya. Malang sekali segal usaha tok dicemari oleh beberapa siri keganasan yg dilakukan oleh kumpulan pelampau yg mengelar dirik nya pejuang Islam. Banyak nyawa yg sik berdosa menjadi korban. Setauk aku, sik ada dlm ajaran Islam yg nyuruh kita bermusuh atau membunuh org rami sesuka ati.
Aku ada terbaca dlm berita harian ari dolok ttg tiga penanda aras jihad pada jalan benar. Rencana tok telah ditulis oleh Dr Juanda Jaya dan aki rasa patut juak aku memaparkan sedikit ttg rencana ya. Menurut Dr Juanda, ada 3 ciri jihad pada jalan Allah;1. Berjuang menegakkan kedaulatan Allah - Siapa yang berperang demi tertegaknya kalimah Allah yang tinggi maka dia sudah berjuang pada jalan Allah,
2. Kemuliaan akhlak - Akhlak seorang mujahid ialah berpegang teguh kepada tauhid dan menolak perbuatan menyekutukan Allah, membela sunnah Rasul-nya, jujur dan setia dalam pergaulannya, bersikap adil dan menjauhi kezaliman terhadap saudaranya dengan memberikan haknya,
3. Tidak menghalalkan yang haram demi kemenangan - Tanda aras penting berjihad ialah jangan mengharapkan kemenangan secara cepat dan mudah dengan menggunakan taktik kotor yang melanggar batas agama.
Jadi aku arap kita semua faham akan erti jihad dan cara yang sebetulnya. semoga kita dpt menjadi umat Islam yg dihormati dan disegani umum.

0 comments: