CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 1, 2009

Terimalah ihsan dari kami.."si malingsia"...



Beberapa penduduk berjalan di kawasan yang mengalami kerosakan teruk akibat gempa bumi di Padang, Sumatera Barat, Indonesia hari ini. Gempa kedua sekuat 6.8 magnitud berlaku lagi hari ini selepas gempa dengan kekuatan 7.6 magnitud menggegarkan wilayah itu petang semalam. - AP




Saya menyeru semua rakyat Malaysia untuk menghulurkan bantuan dalam apa jua bentuk bagi meringankan beban yang ditanggung oleh rakyat Indonesia khasnya mangsa gempa di Padang akibat malapetaka yang menimpa mereka. Lupakan segala tuduhan dan ancaman mereka terhadap kita. Buktikan bahawa kita tidak seperti yang mereka sangka. Bagi sya, kita adalah serumpun. Ibarat kata pepatah, cubit paha kana..paha kiri turut terasa. Segala keperitan yang ditanggung oleh saudara kita di Indonesia patut diberi pembelaan dari kita. Sesungguhnya, hanya dengan cara inilah kita dapat bersatu dan mengurai segala kekusutan yang sedia ada.



Susilo alu-alukan bantuan Malaysia untuk mangsa gempa
JAKARTA 1 Okt — Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono mengalu-alukan sebarang bantuan segera daripada Malaysia dan negara lain dalam usaha membantu mangsa bencana gempa bumi di Sumatera Barat, petang semalam.

Sumber berita: Utusan Melayu Online, 01/10/09

______________________________________________________

KUALA LUMPUR: Malaysia akan menghantar pesawat kedua jenis Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada jam 8.30 malam ini yang akan berlepas dari Pangkalan TUDM Subang dengan membawa pasukan perubatan dan kakitangan kementerian ke Padang.

Sumber: Berita harian online, 01/10/09



10 comments:

Ms Tikot said...

Kenak recently terlalu byk bencana alam terjadi owh? Kita patut bersyukur, kerana negara kita x kenak bencana alam yg teruk. Maybe ini adalah tanda2 dah dekat dgn penghujung dunia...

eMBuN_mALaM said...

kmk faham kenak ktk mdh Malingsia...? kmk slalu jumpa cdak INdo... repeat Indo... (cdak xmok d tunggah indon...) mun chatting or in any forum... mesti mok nganok malaysia kita yg tercinta... huhuuuuu... kdg2 tfikir apalah slh kita... hinggakan hal Manohara pun leh jd punca kelahi sdgkan hanya cdak raja ya jlk tauk asal crita... ada skali chat ngn cdak Indo towk, pandei melelat hal tanah indah... mdh bangsa Mlasia towk suka curi tanah d indo... lom gk bab musik, filem ka... *sigh*

Kisah bencana towk mls nk komen pjg... kita ikhlas tlg pun klak mesti ada sok sek xbgs juak... hmmm... no komen laaa... yg penting kita ikhlas mbantu...

Ivy Metaga said...

yalah kan skrg byk tempat2 dilanda bencana...dunia dah tua kali...

Kelebar Malam said...

Ms Tikot,
mudahan jak negara kita sik kenak bencana yg teruk.

eMBun mALaM,
betul kata ktk..lately kmk rasa sgt kecewa dgn sikap daknya yg sering mempertikaikan apa2 jak yg ada d tpt kita. Byk isu spt hal batik, musik dan byk lagi yg menjadi pertikaian daknya. sikpa lah...lak nya tauk juak. mujur juaklah negara kita dianugerah dgn kekayaan dan dpt juak kita BERIK dikit SIMPATI ngan DAKNYa... ya pun sik tauk bersyukur...

ivy,
dunia akan aman jika tidak diusik dgn kerakusan hawa nafsu smada zahir atau batin...

eMBuN_mALaM said...

mena kata ktk abg... mun masuk utube nak... tauk ada pertelingkahan ant Msia ngn Indo... yg pasti punca nya cdak indo xsuka msia ngomen dartis cdaknya... eeeeee... gerammmmmm... dahlah xsedar artis cdak nya numpang nasib d msia juak bah... hmmmm... eran2... biarlah abg... yg penting kita xmcm yaaaa...

Faizal n Fashitah said...

Biasa la Indon.. time senang.. lupak dirik.. bila jadi bencana kedak tok.. pandei mintak simpati. nang kerak la ya. Ermm apapa pun, kita sebagai manusia tetap kesian nangga nasib sidak ya n harus tulong jak selagi kita mampu la hoh..

Titil said...

Macam-macam dah nektok. Ya tanda-tanda kecil Kiamat nak. Ada sik kitak nangga ujan lebat terok rah Kuching ria? Subhanallah. Nang nebes jak asa. Dek-dek gik ri Kiamat. Amalan kita cukup ndakkah.

~PakKaramu~ said...

Malingsia ?

Kelebar Malam said...

eMBuN,
kedak ya lah perangei daknya..sik sedar kedirikpun..

Faizal n Fashitah,
nasib bait kita tok xpengempang kedak daknya...mun ngekot ati, tandah jak daknya sengsara...

titil,
bila umat tptya byk molah kemungkaran, maka Allah akan menurunkan bala ke atas daknya...semoga kita dilindungi dari sebarang petaka...

PakKaramu,
maling maksudnyer pencuri, jd malingsia maksudnyer kita nih rakyat sebuah negara pencuri...itulah tuduhan oleh mat2 n minah2 negara jiran kiter yg tak tau diuntung...

Felicia F. Ramzi said...

kesian kamek dengan sidak..mun kita pun, pasti rasa hilang arah juak. ketsana, earthquake, tsunami, macam-mcam ho.. nang kesian gilak.. anyway, plan kmk and my family ke Padang ujung bulan 11 lak nampaknya terpaksa dibatalkan..hmmm