CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, January 27, 2009

Melayu mesti berani dan bersatu..

Setiap kali aku baca news atau nanggar berita pelik2 di semenanjung sehari duak tok..hati aku nang berangat. Byk peristiwa berlaku menguji kesabaran org melayu. last year, cdak hindraf bukan main jak cabar org melayu, lepas ya cdak tokei babi cina dgn kurang ajarnya mengaibkan org melayu dgn meletakkan palak babi di pagar rmh org melayu. baru-baru tok palak babi ya dibungkus dgn bendera pas dan di lontar ke dalam suro di salah sebuah universiti di semenanjung. Kinek tok kes kugen menguji tahap kesabaran kita cos dak tambi coba nok nunjuk samseng dgn molah perkara-perkara yg mungkin nyuruh kita nait darah.

Aku kadang-kadang herang dgn daknya. Sik terfikirkah sapa daknya. Dari cney asal usul daknya? Kenak bangsa pendatang semakin berani nok nunjuk taring dgn kita? Adakah kita tok terlalu bait..or terlalu takut or terlalu menjaga hati orang sampei palak kita ditinjak oleh org?

Baru-baru tok aku dgr ada 2 kes org melayu berkelahi dgn org cina di kuching. kes pertama ya berlaku di MJC. Mbiak melayu ya cedera teruk ditetak samseng cina. Yang herannya..rami mbiak melayu berada ditempat kejadian tp sik berani nok masuk campur. Kenak sik berani? Adakah jati diri org melayu dah hilang? Adakah maruah bangsa org melayu dah hilang?

Kes kedua berlaku di SPRING. Geng fight antara mbiak melayu dgn samseng cina. Sorang mbiak melayu mati kenak bunuh cina. Persoaalannya..macam ney bangsa klita tok dgn mudah dihentam org asing. Mun zaman ninek datok aku marek..pus semengat..sekali tiupp jak..berbaldi darah keluar dari mulut.

Adakah kita sanggup berdiam dirik jak? Sik adakah rasa di hati kita nok mengangkat maruah dan martabat bangsa kita..orang melayu jati sarawak.. Sik pernahkah kita terfikir bahawa bangsa asing semakin mencengkam negeri kita dari segenap aspek..ekonomi, sosial, pendidikan dan segalanya. Mun kita sik bertindak awal, kita akan menyesal. semua pemimpin melayu sik ngira dari apa juak agensi atau bidang, mesti duduk semeja dan berunding, carik cara pakei memantapkan lagi jati diri orang melayu, carik cara pakei menyelamat maruah org melayu. Jgn kita menang sorak tp kampong tergadai. Kita mesti bersatu. Suruh semua anak2 melayu untuk belajar bersungguh-sungguh agar kita dpt menguasai segala ilmu yg akhirnya menempatkan anak bangsa di dalam kedudukan yg tinggi dalam masyarakat. Suruh daknya belajar seni silat pakei mengisi kekuatan fizikal dan batin daknya. Bukak gelanggang2 silat secara terbuka supaya org lain tauk yang kita really mean bussiness.

Aku tok bukan nok ngasut kitak org utk berbunuh tp lengkapkan dirik masing-masing pakei masa-masa darurat. Semua pertelingkahan sesama bangsa kita hendaklah diselesaikan dgn cara bagus. Jgn kita berani sama dirik jak tp dgn org lain sik angkat cabar.

Salam.

6 comments:

Anonymous said...

Saya ada dgr kes di spring. nang nembiak kita kena buli oleh org cina. dgr cerita sidak cina ya rami mantei mbiak kita yg sikit. Cdaknya pakei senjata dan mbiak kita pakei tgn kosong. Apa dah jadi?

Anonymous said...

Mun aku ada ilmu itam, lamak dah bangsa ku anta ke neraka jumpa nenek datok daknya.

Anonymous said...

sabar pok..jgn ikut perasaan..carik jln yg dpt memberi kelebihan ngan kita.

Anonymous said...

nang carik pasal dak ya. berik betis minta paha. sik sedar diuntung..

Anonymous said...

bersatu teguh bercerai roboh

Anonymous said...

Ney nok bersatu...mun sik khayal, mabuk. Mun sik mabuk, anyut.. Mun sik bepencak, bertandak....