CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 17, 2008

Mbiak makin kurang ajar..

Terkejut aku baca newspaper pagi tek tentang mbiak sekolah mukul cikgu. Apa yang lebih mengejutkan lagi ialah mbiak ya baru berumur 14 tahun. Walaupun sik semua mbiak berperangei macam ya, tp mun disiplin mbiak sekolah sik ditangani dgn bijak, abis cerita kita kelak. Semua pihak bertanggungjawab dlm memastikan generasi muda kita dpt dibentuk menjadi insan kamil. Ibu bapa, guru, dan org ramai mestilah bekerjasama untuk mendidik anak-anak kita supaya cdaknya selamat di dunia dan di akhirat.

Malas aku nok cerita banyak. Gik ngeredak hati aku ngenang pasal ya...

4 comments:

Anonymous said...

I setuju dgn nok di cerita you. Mbiak kinek tok terlalu di pelan oleh mak bapak sidaknya. Mun dapat, nembiak macam tok secara otomatik di masuk ke sekolah pemulihan akhlak.

karmaforce_04 said...

Umpama kisah dalam cerita "ANAKKU SAZALI". Kita terlalu manjakan anak hingga sik tauk nok menghormati orang tua. Mudahan pelajar macamnya jadi babi or batu macam cerita "Si Tanggang".

Anonymous said...

Mun kenak dgn keluarga aku, sigek keturunan mbiak ya aku saman masuk court. Biar nya melarat sik berharta agik.

White Rabbit said...

Perangei nembiak generasi tok sebenarnya adalah cermin didikan generasi yang lepas. Mungkin kerana terlalu dimanjak, mungkin kerana kurang didikan agama, atau mungkin kerana kurang perhatian. Tapi pada dasarnya mun kita sik nurun panduan agama dan budaya kita dengan sidak nembiak tok, ujong-ujong macam negara baratlah kita. Sidak nembiak akan rasa mun molah benda-benda sik bagus tok "cool" atau "in" kata sidak kinek tok. Sidak sebenarnya maok perhatian, maok ada orang nengar apa masalah sidak and mungkin sidak hanya maok disayang. Harap generasi yang lebih awal faham keadaan sebenar, sebenarnya bukan salah nembiak, salah kita sebenarnya.