CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 24, 2008

Budaya Melayu Baru..??? Tutup Mata Pekak Telinga..

Aku rasa dah selalu aku nulis ttg masalah org kita bait di kpg atau di bandar. Aku rasa sgt sedih bila semua masalah yg aku ketengahkan dlm blog tok mcm sikda penghujungnya. Masalah ya dh lamak berlaku dlm masyarakat kita namun sik juak dpt dibendung. Antara masalah ya spt dadah, arak, judi, malas sekolah dan berkelahi. Mun di Malaya mungkin kita boleh madah org Melayu rami dan kuat tp di Sarawak, Melayu adalah kaum minoriti.

Mun kita sik dpt mengubah budaya pemikiran dan tingkahlaku org kita, aku yakin dlm masa terdekat tok kita akan menjadi masyarakat penumpang jak. Kita akan sekoh bercerita ttg kejayaan org lain, kejayaan sejarah silam kita, kejayaan bangsa asing, kejayaan pejuang-pejuang Islam zaman dolok2, dan macam2 sejarah yg boleh dikait dgn kita. Tapi apa guna mun kita setakat berbangga jak tapi dirik kita pun masih mundur..ketinggalan..miskin harta dan ilmu..???

Aku rasa dh tiba masanya kita lebih aggressif membangunkan kaum kita. Cdak YB2 melayu diminta mencuba mencari dana yang banyak dan tubuhkan satu tabung atau yayasan bagi membela serta mendidik nanak bangsa kita. Dgn duit yg ada, kita akan meningkatkan lagi ilmu pengetahuan org kita dgn ngatur aktiviti akademik, sahsiah dan kerohanian. Mun dapat kita molah satu biro yang lebih kurang macam BIRO TATANEGARA tp konsep kita lebih menumpukan kpd pembangunan bangsa melayu sarawak. Aku percaya YB-YB kita mampun carik dana yang cukup banyak. Kita ada rami bijak pandai yg boleh menguruskan program tok tp jgnlah diambik dikalangan org yg hanya pandei bercakap jak. Check track record org ya dolok. Mun org sebarang jak diambik ngurus program tok, aku rasa objektif program sik akan dpt dicapai.

Bertindaklah dgn cepat. jangan sampei kita berputih mata dan gigit tulang dirik pun nangga org lain jauh lebih maju, mewah dan senang. jangan sampei org madah org Melayu Sarawak tok mempunyai budaya TUTUP MATA PEKAK TELINGA.

0 comments: